سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند، سلطان خدا در زمین است، پس هرکه با وی در افتد بر افتد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
جمعه 97 اسفند 10 , ساعت 12:0 صبح

وضعیت فروش لباس در ایران 

خرید و فروش انواع لباس با شروع فصول سال دارای تغییرات بسیار زیادی می شود.برای مثال با شروع فصل پاییز لباس های تابستانه و خنک با کاهش چشم گیر و در عوض لباس های پاییزه و بافت های مختلف با افزایش بسیار چشم گیری روبرو می شود. فروش و ارائه لباس های کیلویی در بازار های مرزی میتواند براساس فصل بندی ها تغییر محسوسی داشته باشند، لباس هایی که از کشور های ترکیه،چین و بعضا از برخی از کشور های اروپایی وارد کشور می شوند. در این میان بازار فروش عمده لباس کیلویی اروپایی و همچنین بازار فروش عمده بافت محلات می تواند چالش برانگیز ترین بازار ها به شمار آید. 

 

ما در ادامه این مطلب به بررسی دلایل مختلف این افزایش و یا کاهش قیمت ها در بازار پوشاک خواهیم پرداخت خواهیم پرداخت.

 

تنوع قیمت در بازار پوشاک به گستردگی تنوع انواع آن در مدل‌ها و جنس‌های متفاوت است. همچنین قیمت انواع لباس بر اساس شاخص‌های مختلف از جمله کیفیت پارچه، برش و دوخت، محدوده جغرافیایی، محل عرضه، برند بودن یا نبودن لباس و ... است.

 

همچنین موارد بسیار دیگری که حتی شاید به شکل مستقیم به لباس مربوط نباشد در قیمت‌ پوشاک تاثیرگذار است.

 

به گفته تعدادی از فروشندگان، هر چند لباس‌های ایرانی از جایگاه نسبتا قابل قبولی در بازار برخوردار هستند اما جنس‌های خارجی از جمله کارهای ترک و چین بخش قابل توجهی از بازار پوشاک را به خود اختصاص داده‌اند. پوشاک ترک این روزها به دلیل کیفیت مناسب و جنس مرغوبشان مورد استقبال خریداران لباس قرار گرفته است. از طرفی هم لباس‌های چینی بخش مهمی از بازار پوشاک ایران را در اختیار دارند و به دلیل قیمت پایین‌ترشان مورد استقبال زیاد قرار گرفته‌اند. 

 

به غیر از پوشاک چینی که در انواع زنانه، بچه‌گانه و مردانه عرضه می‌شود، کارهای پاکستان، بنگلادش، تایلند، فیلیپین و برخی دیگر از کشورهای جنوب شرقی آسیا در بازار لباس یافت می‌شوند.

 

امایکی از عواملی که بر بازار پوشاک همواره تاثیرگذار است وضعیت نرخ دلار است. از آنجاکه بخش عمده‌ای از بازار پوشاک وارداتی است قیمت پوشاک مستقیما از قیمت دلار تاثیر می‌پذیرد.

 

با توجه به نوسانات ارزی در چند ماه گذشته به گفته فروشندگان، بازار انواع پوشاک هم دستخوش تغییراتی شده و قیمت برخی برندها و اجناس با افزایش همراه شده‌ است. این افزایش قیمت نه تنها در میان پوشاک وارداتی بلکه در میان برندهای داخلی هم مشاهده می‌شود که قابل توجیه به نظر نمی‌رسد.

 

با توجه این موضوع و عوامل دیگری که برای شما گفتیم سبب شده است تا فروش و خرید لباس کیلویی در ایران نیز با استقبال بسیار زیادی روبرو بوده است.

 

 مشاهدات نشان می‌دهد که بیشترین افزایش قیمت مربوط به پوشاک ترکیه است و پس از آن پوشاک کشورهای شرق آسیا از جمله چین، کره و تایلند بیشترین افزایش قیمت را داشته اند. این افزایش قیمت‌ها در حالی صورت گرفته است که به گفته مسئولان هیچ کسی حق ندارد به بهانه افزایش قیمت ارز اجناس خود را گران بفروشد اما برخلاف این وعده‌ها، اصناف زیادی اجناس را گران کرده‌اند.

از سوی دیگر بازار پوشاک که همواره زیر هجمع کالاهای قاچاق بوده و این صنعت از این بابت روز به روز آسیب جدی‌تری دیده است و بر اساس آمارها پوشاک جزو کالاهایی است که دولت سعی کرده است با سیاست‌هایی مثل افزایش تعرفه‌ها و تعیین ساز و کارهای بیشتر برای مقابله با قاچاق از میزان حجم قاچاق بکاهد اما همچنان قاچاق در بازار پوشاک قابل توجه است و صحبت از قاچاق 60 تا 70 درصدی پوشاک مطرح است.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ